Alejandro Ortega Arranz

Dirección:
Escuela Técnica Superior de Ingenieros de Telecomunicación
Paseo de Belén, 15 (Lab. 2L019)
47011 Valladolid
España


Correo:  
Teléfono:   +34 983 42 3698
Fax:   +34 983 42 3667

Publicaciones en Revistas Internacionales

Khalil, M.,  Topali, P.,  Ortega Arranz, A.,  Er, E.,  Akçapınar, G.,  Belokrys, G. Video Analytics in Digital Learning Environments: Exploring Student Behaviour Across Different Learning Contexts Technology, Knowledge and Learning. :1-29, Agosto 2023.
Ortega Arranz, A.,  Asensio Pérez, J.I.,  Martínez Monés, A.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Ortega Arranz, H.,  Kalz, M. GamiTool: Supporting Instructors in the Use of Gamification Strategies for MOOCs IEEE Access. 10:131965-131979, Diciembre 2022.
Topali, P.,  Ortega Arranz, A.,  Martínez Monés, A.,  Villagrá Sobrino, S.L. “Houston, We Have a Problem”: Revealing MOOC practitioners’ experiences regarding feedback provision to learners facing difficulties Computer Applications in Engineering Education. 29(4):769-785, Julio 2021.
Ortega Arranz, A.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Asensio Pérez, J.I.,  Martínez Monés, A.,  Gómez Sánchez, E.,  Dimitriadis, Y. To reward and beyond: Analyzing the effect of reward-based strategies in a MOOC Computers & Education. 142, 103639, Diciembre 2019.
Ortega Arranz, A.,  Er, E.,  Martínez Monés, A.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Asensio Pérez, J.I.,  Muñoz Cristóbal, J.A. Understanding Student Behavior and Perceptions toward Earning Badges in a Gamified MOOC Universal Access in the Information Society. 18(3):533-549, 2019.

Publicaciones en Conferencias Internacionales

Amarasinghe, I.,  Dimitriadis, Y.,  Raes, A.,  Hoppe, U.,  Hernández Leo, D.,  Martínez Monés, A.,  Ortega Arranz, A.,  Alario Hoyos, C.,  Wiley, K. Orchestrating Hybrid Learning Scenarios: Challenges and Opportunities Actas de la 3rd Annual Meeting of the International Society of the Learning Sciences, ISLS 2023, 72-75, Montreal, Canadá, Junio 2023.
Carruana Martín, A.,  Ortega Arranz, A.,  Alario Hoyos, C.,  Amarasinghe, I.,  Hernández Leo, D.,  Delgado Kloos, C. Scenario for analysing student interactions and orchestration load in collaborative and hybrid learning environments Actas de la 28th International Conference on Collaboration Technologies and Social Computing, CollabTech 2022, 13632, 303, Santiago, Chile, Noviembre 2022.
Ortega Arranz, A.,  Topali, P.,  Asensio Pérez, J.I.,  Villagrá Sobrino, S.L.,  Martínez Monés, A.,  Dimitriadis, Y. e-FeeD4Mi: Automating Tailored LA-Informed Feedback in Virtual Learning Environments Actas de la European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL, 13450477-484, Toulouse (France), Septiembre 2022.
Topali, P.,  Ortega Arranz, A.,  Chounta, I.,  Asensio Pérez, J.I.,  Martínez Monés, A.,  Villagrá Sobrino, S.L. Supporting instructors in the design of actionable feedback for MOOCs Actas de la IEEE Global Engineering Education Conference , EDUCON, 1881-1888, Gammarth (Tunisia), Mayo 2022.
Topali, P.,  Ortega Arranz, A.,  Martínez Monés, A.,  Villagrá Sobrino, S.L.,  Asensio Pérez, J.I.,  Dimitriadis, Y. Identifying Learner Problems Framed within MOOC Learning Designs Actas de la 29th International Conference on Computers in Education, ICCE, 1297-302, En linea (Bangkok, Tailandia), Noviembre 2021.
Ortega Arranz, A.,  Gómez Sánchez, E.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Serrano Iglesias, S.,  Asensio Pérez, J.I.,  Martínez Monés, A. Smart Gamification: Exploring the Application of Gamification in Smart Learning Environments Actas de la Workshop on Learning Analytics for Smart Learning Environments at the 16th European Conference on Technology Enhanced Learning, LA4SLE@EC-TEL 2021, En linea (Bolzano, Italia), Septiembre 2021.
Ortega Arranz, A.,  Martínez Monés, A.,  Asensio Pérez, J.I.,  Bote Lorenzo, M.L. Towards Actionable Learning Analytics Using Gamification Actas de la When Gamification meets Learning Analytics Workshop at the 11th International Learning Analytics and Knowledge Conference, LAK21, En línea desde Universidad de California, Irvine, EEUU, Abril 2021.
Michos, K.,  Asensio Pérez, J.I.,  Dimitriadis, Y.,  García Sastre, S.,  Villagrá Sobrino, S.L.,  Ortega Arranz, A.,  Gómez Sánchez, E.,  Topali, P. Design of Conversational Agents for CSCL: Comparing Two Types of Agent Intervention Strategies in a University Classroom Actas de la European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL2020, 215-229, Heidelberg, Alemania, Septiembre, Septiembre 2020.
Lobo-Quintero, R.,  Ortega Arranz, A.,  Hernández Leo, D. Towards reward-based gamification in Collaborative Learning Flow Patterns based on learning analytics Actas de la Learning Analytics Summer Institute Spain, LASI-Spain, 81-96, En linea (Valladolid, España), Junio 2020.
Topali, P.,  Ortega Arranz, A.,  Dimitriadis, Y.,  Martínez Monés, A.,  Villagrá Sobrino, S.L.,  Asensio Pérez, J.I. “Error 404 - Struggling Learners Not Found” Exploring the Behavior of MOOC Learners Actas de la Transforming Learning with Meaningful Technologies, EC-TEL 2019, 636-639, Delft (Netherlands), Septiembre 2019.
Shantar, S.K.,  Ruiz Calleja, A.,  Serrano Iglesias, S.,  Ortega Arranz, A.,  Topali, P.,  Martínez Monés, A. A Data Value Chain to Model the Processing of Multimodal Evidence in Authentic Learning Scenarios Actas de la Learning Analytics Summer Institute Spain, LASI-Spain, Vigo (España), Junio 2019.
Topali, P.,  Ortega Arranz, A.,  Er, E.,  Martínez Monés, A.,  Villagrá Sobrino, S.L.,  Dimitriadis, Y. Exploring the problems experienced by learners in a MOOC implementing active learning pedagogies  Actas de la European MOOCs Stakeholders Summit, EMOOCs 2019, 81-90, Naples (Italy), Mayo 2019.
Ortega Arranz, A.,  Kalz, M.,  Martínez Monés, A. Creating Engaging Experiences in MOOCs through In-Course Redeemable Rewards Actas de la 2018 IEEE Global Engineering Education Conference, EDUCON, Santa Cruz de Tenerife, España, 17-20 abril, Abril 2018.
Ortega Arranz, A. Supporting Teachers in the Gamification of Collaborative Learning in MOOCs Actas de la Doctoral Consortium at the 12th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2017, Tallin, Estonia, Septiembre 2017.
Ortega Arranz, A.,  Muñoz Cristóbal, J.A.,  Martínez Monés, A.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Asensio Pérez, J.I. How Gamification is Being Implemented in MOOCs? A Systematic Literature Review Actas de la 12th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2017, Tallin, Estonia, Septiembre 2017.
García Sastre, S.,  Idrissi Cao, M.,  Ortega Arranz, A.,  Muñoz Cristóbal, J.A.,  Gómez Sánchez, E. Marco para el Análisis de la Colaboración y la Gamificación en MOOC Actas de la Fifth European MOOCs Stakeholders Summit, EMOOCs 2017, Madrid, España, Mayo 2017.
Ortega Arranz, A.,  Muñoz Cristóbal, J.A.,  Martínez Monés, A.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Asensio Pérez, J.I. Gamifying Collaborative Activities in MOOCs Actas de la Fifth European MOOCs Stakeholders Summit, eMOOCS 2017, Madrid, España, Mayo 2017.
Ortega Arranz, A.,  Sanz Martínez, L.,  Álvarez Álvarez, S.,  Muñoz Cristóbal, J.A.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Martínez Monés, A.,  Dimitriadis, Y. From Low-Scale to Collaborative, Gamified and Massive-Scale Courses: Redesigning a MOOC Actas de la Fifth European MOOCs Stakeholders Summit, EMOOCs 2017, Madrid, España, Mayo 2017.
Ortega Arranz, A.,  García Sastre, S. ¡MOOC! ¡MOOC! ¿Quién es? El aprendizaje colaborativo llama a las puertas de los MOOC Actas de la XIX Congreso Internacional EDUTEC 2016, Alicante, España, 9-11, Noviembre 2016.
Sanz Martínez, L.,  Dimitriadis, Y.,  Martínez Monés, A.,  Alario Hoyos, C.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Rubia Avi, B.,  Ortega Arranz, A. Influential Factors for Managing Virtual Groups in Massive and Variable Scale Courses Actas de la 2016 International Symposium on Computers in Education, SIIE 2016, 1-4, Salamanca, España, Septiembre 2016.
Sanz Martínez, L.,  Ortega Arranz, A.,  Dimitriadis, Y.,  Muñoz Cristóbal, J.A.,  Martínez Monés, A.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Rubia Avi, B. Identifying Factors that Affect Team Formation and Management in MOOCs Actas de la 5th Workshop on Intelligent Support for Learning in Groups at the 13th International Conference on Intelligent Tutoring Systems (ITS 2016), ISLG, Zabreg, Croatia, Junio 2016.
Ortega Arranz, A.,  Muñoz Cristóbal, J.A.,  Martínez Monés, A.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Asensio Pérez, J.I. A System for Gamifying Ubiquitous Learning Situations Supported by Multiple Technologies Actas de la 13th International Conference on Intelligent Tutoring Systems, ITS 2016, Zagreb, Croacia, Junio 2016.
Sintoris, C.,  Yiannoutsou, N.,  Ortega Arranz, A.,  López Romero, R.,  Masoura, M.,  Avouris, N.,  Dimitriadis, Y. TaggingCreaditor: A tool to create and share content for location-based games for learning Actas de la Conferencia Internacional en Tecnologías de Comunicación Móviles Interactivas y Aprendizaje, IMCL, 280-284, Salónica, Grecia, Noviembre 2014.

Publicaciones en Revistas Nacionales

García Sastre, S.,  Ortega Arranz, A.,  Gómez Sánchez, E.,  Villagrá Sobrino, S.L. Reflexiones para la introducción de Colaboración y Gamificación en MOOC RELATEC. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa. 18(1):163-174, 2019.

García Sastre, S.,  Idrissi Cao, M.,  Ortega Arranz, A.,  Gómez Sánchez, E. Uso de la colaboración y la gamificación en MOOC: un análisis exploratorio.  RIED. Revista Latinoamericana de Educación a Distancia.. 21(2):263-283, 2018.

Publicaciones en Conferencias Nacionales

Ortega Arranz, A.,  Asensio Pérez, J.I.,  Martínez Monés, A.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Ortega Arranz, H.,  Kalz, M. Sistema de apoyo a la gamificación en plataformas MOOC Actas de la XVI Jornadas de Ingeniería Telemática, JITEL 2023, 297-297, Barcelona, España, 8 al 10 de noviembre de 2023, Noviembre 2023.
García Sastre, S.,  Ortega Arranz, A.,  Sanz Martínez, L.,  Villagrá Sobrino, S.L. Reflexiones para la introducción de la Colaboración y la Gamificación en MOOC Actas de la XXVI Jornadas Universitarias de Tecnología Educativa, JUTE 2018, San Sebastián, España, 27-29, Junio 2018.

Libros

de Laet, T.,  Klemke, R.,  Alario Hoyos, C.,  Hilliger, I.,  Ortega Arranz, A. (Editores) Technology-Enhanced Learning for a Free, Safe, and Sustainable World - Proceedings of the 16th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2021, Springer, LNCS 12884, Heidelberg, Septiembre 2021.
Ortega Arranz, A.Supporting Practitioners in the Gamification of MOOCs through Reward-Based Strategies, PhD, School of Telecommunications Engineering, University of Valladolid, Spain, Marzo 2021.
Ortega Arranz, A.Supporting Teachers in the Gamification Process of Learning Situations, Master Thesis, School of Telecommunications Engineering, University of Valladolid, Spain, Septiembre 2015.
Ortega Arranz, A.Design and Development of an Editor for Location-Based Games, Bachelor Thesis, School of Electrical and Computer Engineering, University of Patras, Greece, Julio 2014.

Capítulos de Libro

Topali, P.,  Ortega Arranz, A.,  Dimitriadis, Y.,  Villagrá Sobrino, S.L.,  Martínez Monés, A.,  Asensio Pérez, J.I. Unlock the Feedback Potential: Scaling Effective Teacher-led Interventions in Massive Educational Contexts in Innovating Assessment and Feedback Design in Teacher Education Transforming Practice, Connolly, C.,  Ó Ceallaigh, T. (Editores), Routledge, Diciembre 2023.
Fresno, J.,  Ortega Arranz, H.,  Ortega Arranz, A.,  González Escribano, A.,  Llanos, D.R. in Applying Gamification in a Parallel Programming Course, Gamification-Based E-Learning Strategies for Computer Programming Education, IGI Global, 2016.